15 februari 2015

Väggkärlek

Hoppas ni hade en fin alla hjärtans dag igår. Vi var på bio hela familjen och skulle sedan ha gått ut och ätit, men ingen av oss kände oss bra efter filmen så det slutade men en väldigt lugn hemmakväll istället i Melodifestivalens sällskap. Under natten blommade min skrällhosta ut, så nu har jag hostat sönder rösten och försöker bota mig med diverse medikamenter (inget verkar dock hjälpa).

Jag har läst några så fina reportage om hus med vackra tapeter i, vilket fick mig att tänka att jag kunde göra ett inlägg om tapeter. Vi har målade väggar på ovanvåningen men tapeter på bottenvåningen. Här får ni ser våra medaljongtapeter i mjuka färger... dessvärre är de uppsatta för många år sedan nu, så jag tror inte kollektionerna finns kvar (och jag minns i ärlighetens namn inte heller vad alla hette/vilken kollektion de tillhörde). Jag visar en detaljbild och en bild för att få lite mer överblick (som jag letade fram i gamla inlägg här på bloggen).

Vi börjar med blåvitt i köket. Den här tapeten matchas av gråmålad pärlspont i brösthöjd och har suttit här sedan vi flyttade in i huset 2001... den enda tapet som är kvar från vad vi satte upp på väggarna då! En sådan där goding som håller länge, för den tillhörde inte mina favoriter när vi flyttade in, men den vinner i längden. Anspråkslös och tidlös!

 


I matsalen har vi beige medaljongtapet. Det passar bra till det här rummet som ligger åt väster och har kvällssol. På håll ser tapeten inet direkt mönstrad ut, utan blir bara sådär "behagligt beige". Haha, det lät varken kul eller upphetsande, men vad jag vill åt är att intrycket bara är en ljust kolafärgad vägg! Den här tapeten satte vi upp när matsalen stod färdig, nämligen 2009. Jag hade tänkt mig en medaljongtapet i den här tonen, men det var inte lätt att hitta. Och hur flexibel är man då, när man har en önskebild på näthinnan men inte hittar det man söker? Det tog väldigt lång tid att hitta "rätt"... men det var mödan värt, för den gör mig lika glad fortfarande.




Sist ut har vi vardagsrummets grå medaljongtapet som är resultatet av min sjukskrivning när jag opererade handleden i början av 2012. Jag kunde ju inte bara ligga i soffan, tugga praliner och titta på Downton Abbey-boxen, utan jag sysslade även med att ligga i soffan, tugga praliner och tänka på ny tapet. Det blev en grå variant, som jag tycker passar så fint med de grå möblerna (hörnskåp, barockskåp och halvmånebord) och det vita på fönster, lister, tak och soffor. Den här gången var det enklare att hitta en tapet som passade eftersom det verkade vara en medaljongboom just då. Min mamma påstår att vi hade en sådan här tapet - fast i en annan färgställning - i den första lägenheten jag bodde i som bebis och att det kan vara därför jag gillar medaljongmönstret så mycket. Undermedvetenhet eller ej, jag är i alla fall fortfarande mycket nöjd med den.



Sedan är det inte fler rum som är tapetserade. Hall och veranda har pärlspont från golv till tak i samma grå nyans som den i köket medan tvättstuga, badrum och toalett har väggar av vitmålad pärlspont.

Nu när jag inte behöver tapetsera om, tycker jag det är otroligt mycket lättare att hitta fina favoriter. Jag visade ju några i ett inlägg i julas, Mera rött, på Lim & Handtrycks vackra mönster. De skulle ligga väldigt bra till om vi hade behövt någon ny tapet någonstans just nu.

1 kommentar:

Photo by Maria sa...

Så fina tapeter.. Vi har börjat med att tapetsera här hemma med, haft målat överallt och det är så tråkigt nu.. Så tapeter och lite färg har och kommer att få flytta in =)

Vilket härligt hörnskåp på sista bilden..

Kram Mia