23 september 2013

Frön och sånt

Min indiankrasse blev inget vidare i somras, den stod nog för torrt och soligt. För någon vecka sedan orkade jag inte se det längre, utan kastade iväg plantan i komposthögen. Först länsade jag den på frön, vi får se om det kan bli några nya krasseplantor till nästa vår? Vill man kan man göra fina frökuvert och spara fröna i. Titta här så fint Minna har gjort!


Näst på tur att skörda frön från, är ringblommorna. Jag har helt otroligt mycket ringblommor i år och jag älskar verkligen den blomman. Omöjlig att misslyckas med, blommar i mängder, ätbar och fin att dekorera mat med, man kan torka kronbladen och ha i bakverk eller badolja, och fungerar som madeleinekakor för mig då jag minns min farfar så fort jag känner ringblomslukten...


Den här fina buketten plockade jag in igår, till födelsedagsfirande av man och son. En äkta köksträdgårdsbukett... den innehåller, förutom ringblommor, stjärnflocka, oregano, salvia, mangold, fröställningar från rädisor och dillkronor. Mmmm, luktar kryddigt och grönt inne!

Inga kommentarer: