22 juni 2013

Köksträdgård

Min köksträdgård är minimal, men jag kallar den ändå köksträdgård!

För två år sedan byggde vi upphöjda odlingsbäddar för att få dem i de mått vi önskade. Man kan lika gärna utgå från färdiga pallkragar. Vi gjorde två bäddar, vardera två plankor höga och med tre fack. Facken kläddes invändigt med tjärpapp som häftades fast med häftpistol, som fanns kvar efter att vi bytt tegel på huset, för att skydda träet mot fukt och på så vis öka hållbarheten. Plankorna vi använde var ohyvlat plank som vi hade kvar från när vi byggde ut huset, och vi målade ramverket på utsidan med falu rödfärg för att få dem att hålla längre och smälta ihop med huset. Så småningom kommer vi få byta ut ramarna men nu när vi är inne på tredje odlingssäsongen så märks ännu inget "slitage" eller "förfall". Mellan bäddarna har vi lagt cementplattor (2 st 30x30 cm i bredd) och runt om ligger cementplattor i formatet 15x30 cm, för att få det lättare att klippa med gräsklipparen - då kan man köra med ett hjul uppe på plattorna. Observanta läsare noterar dock att gräsmattan på bilden är ganska vildvuxen, det skulle behöva klippas omgående - igen!


Ovanför odlingsbäddarna har jag rabarberplantor, en sort med röda stjälkar (Elmblitz) och en "vanlig" rabarber (Viktoria), de är just nu inställda på turbofart och vi har ätit rabarberpaj ett antal gånger under vår och försommar! Bakom rabarbern har vi i år ställt en trädgårdssoffa med gjutjärnsgavlar. Å, det är en bra plats att sitta och filosofera på! Där sitter jag och tittar ut över odlingarna och funderar på hur jag ska utveckla köksträdgården, för jag skulle vilja ha en hallonhäck och bärbuskar (röda och svarta vinbär och krusbär) i anslutning till bäddarna. Mycket nöjaktiga problem!


I den ena av odlingsbäddarna - ovan - har jag i år satt mangold och ringblommor (längst upp), dill (mitten) och äppelsquash (pyttesmå plantor än så länge som inte syns i bilden) och potatis (i förgrunden). Det växer så det knakar efter att vi hällde på lite ny jord och brunnen hästgödsel i våras.


I den andra odlingsbädden växer mer potatis (ej i bild) och rucola och rädisor (nederst i bild). Ett fack har jag som örtagård. Gräslöken hotar att ta över hela showen här, men jag har också persilja, salvia med röda blommor, citronmeliss, åbrodd, timjan och citrontimjan. Egentligen vill nog flera kryddor stå torrare och magrare så jag funderar på att göra en separat örtagård, men dit har jag inte kommit än, jag har vare sig ork eller tid just nu och jag har inte "känt in" var jag ska anlägga örtagården heller.

Lycka är att hämta något från köksträdgården och använda i maten. Man blir glad även om det bara är en kvist persilja!

1 kommentar:

Photo by Maria sa...

Vad härligt med odlingsbäddarna..
ha en fortsatt bra midsommarhelg..

Kram Mia