08 oktober 2012

Rustik känsla

VAB idag med lilla M som har över 39 graders feber... Stackars henne. Vi har ockuperat soffan och försöker få tiden att gå, M ser på TV och jag har bläddrat i mina favoritreportage för att få lite inspiration till murrig, höstig inredning. När man väl får lite intryck från annat håll, brukar det gå bra att hitta fram till lösningar, tycker jag. Därför fick det bli lite omarrangering på köksbänken idag. Jag gillar egentligen inte att ha saker (även om de är fina) framme över hela bänken - kan bero på att vi inte har så mycket bänkyta i vårt kök - men samtidigt mjukar det ju upp intrycket ganska mycket. Idag fick det bli en kompromiss, renstädat till vänster och rustika saker till höger. Lite rostigt, lite zink, grova handvävda linnehanddukar och kantstötta lergods - voilà!


Till vänster: rostig gammal fransk trådkorg och våg inropade på Tradera. Knäckebrödsmåttet (i vågen)
från pappas antikaffär. Gamla linnehanddukar loppisfynd.

Till höger: Vy över ena köksbänken. Jag är fortfarande så nöjd med vårt kök och hur det ser ut, trots
att det gått över 10 år sedan vi gjorde det nu. Visserligen har det målats om på vägen (från vaniljgult till
brutet vitt), men bänkskiva, kakel och blandare är de ursprungliga. Luckorna är i massiv furu och vi
köpte skåpen obehandlade, jag har sedan penselmålat hela rasket... det ser så mycket mer personligt ut då!
 

Till höger: Kanelstänger är jag tokig i, så fort jag ser långa och/eller tjocka sådana köper jag några! Dessa är
köpta på Blomsterlandet, Granit och julmarknader. Luktar ju så härligt, även om doften avtar allt eftersom tiden går. Vitt kakfat på fot från Julias vita drömmar, veckad plåtform från Madame Petite, de små pastej- eller geléformarna 
från Tradera.

Till vänster: Den söta emaljhängaren har jag fyndat på Tradera. Grytunderlägg från Mollys Hus i Tranås. Påspåsen
har jag sytt själv av en kökshandduk och det stora emaljrivjärnet är ett loppisfynd.
 

Jag är lite galen i gamla formar som använts till kakor, pastejer, patéer eller glass... Det gör inget om de är 
lite kantstötta, som ni ser på bilderna, jag älskar dem ändå! De gula formarna har jag fyra stycken av,
tre små och en lite större, de är från Höganäs. Den vita formen är nog ganska gammal, den har så tunna och fina
kanter att det är ett under att den är så pass välbevarad som den ändå är... 

Inga kommentarer: