18 juli 2012

Gå i frö

Nu har jag börjat min andra semestervecka, och jag hoppas innerligt att den blir bättre än den första! Den första bestod nämligen av regn och halsfluss. Det är tur att penicillin finns, nu känner jag mig bättre och orkar sitta vid datorn för första gången på flera dagar.

Jag bläddrar just nu i de två fina böckerna Annas örtagård (av Anna Bergenström, 1993) och Kryddväxter (av Marie och Björn Hansson, 2010). Båda böckerna är otroligt vackra och fina och passar de som vill odla egna kryddor oavsett ambitionsnivå. Den nyare boken fungerar också som ett utmärkt lexikon om man vill slå upp fakta om örter, vad de traditionellt använts till och vilka verksamma substanser de innehåller t ex. Anna Bergenström skriver alltid så trevligt (hon är den enda jag vet som kan förmedla ett recept i löptext) och örtaboken är inget undantag.

Längtar bort från det halsonda och ut i trädgården, men det är inte riktigt väder att gå ut. Jag vill ut och samla blad och frön och lägga på tork! Blad till téer, örter att göra kryddbuketter av och fröer att samla in... Så klart har jag tankar om en vacker kryddträdgård också, men det blir inte i år... vi har redan kalendern fulltecknad med saker vi måste göra innan vintern kommer och där står inte något mer trädgårdsarbete. Dagens tema för bilderna är alltså "frö".

Akleja - en riktig mormorsväxt... korsar sig hej vilt och man vet aldrig vad man får,
eller var man får det... men det är fint, tycker jag, och passar perfekt framför en faluröd fasad!

Rosenhallon är en sådan där växt som jag först tyckte var det fulaste jag sett, men som jag
gillar mer och mer. Den växer och brer ut sig fort, ett stort plus hos mig där det är så dålig jord och
jag har så kort tålamod. Passar bäst i ett hörn av trädgården där den kan tillåtas att breda ut sig.
Den sätter mycket rotskott, jag brukar gräva upp och så har jag nya små plantor att sätta ut...

Den spanska körvelns blad känns lite tråkiga just nu, så jag skippar bladen detta året.
Frökapslarna ska jag däremot klippa av och torka, man kan använda dem i bröd - jag antar att
det blir lite som brödkryddor då, när körveln har en anissmak?

I år ska jag prova att göra sylt av häggmispelbären. Alla sorters mispelbär är ätliga,
men när jag googlade så visade det sig att de kan behöva blandas med något annat bär för
att ge ordentlig smak. Det ska dock bli fin färg på sylten, så jag ska absolut plocka av bären och prova!

PS: Jag har upptäckt en vansinnigt bra sida där man kan handla böcker från såväl antikvariat som privata försäljare. Bokbörsen heter sidan. Jag köpte ett praktverk av Lars Sjöberg (han som samlar på hus, ni vet...) för en hundring plus frakt om 30 kr, en bok som inte går att få tag på längre då upplagan är slut. Boken, som i princip inte ens var bläddrad i, kom på två dagar och jag betalade med faktura. Högsta betyg från mig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag gjorde häggmispelsylt förra året, för första gången. Tror jag blandade svartvinbär i en del av burkarna. Tyvärr har vi inte ätit så mycket av det själv. Barnen gillad den inte och vi vuxna äter inte så mycket sylt. Vi har mest gett bort till de som vill ha.
Mvh Johanna i M-lycke