21 juli 2012

Färgpaletter

Har ni sett de här vansinnigt snygga färgpaletterna från Design-Seeds? De förekommer livligt på Pinterest och jag gillar dem skarpt. Förutom fantastiska foton och läckra färger så har de så underbara namn...





Jag skulle vilja göra något liknande själv och det tog mig en stund att knåpa fram detta i Photoshop, långt ifrån så snyggt som jag skulle vilja ha det... är det någon läsare som vet var man kan göra sådana här paletter (något verktyg kanske? litet program? webbsida?) eller hur man egentligen ska göra i Photoshop (jag har inte CS utan Elements), så vore jag evigt tacksam om ni berättade... [Här har jag gjort ett eget dokument i Photoshop från scratch, sedan lagt till bilder och placerat dem, sedan gjort textrutor. Färgcirklarna är tillagda former. För att få de färger jag vill har jag använt pipettverktyget på vissa punkter i pionbilderna, och använt de utvalda färgerna i cirklarna. Har ingen aning om, om det är så man gör eller om det finns smidigare sätt...]

För att sedan gå ett steg längre - vet ni om man kan använda dessa färger sedan till att gå till färgaffären och blanda till en burk färg? Man har ju både RGB- och hex-koderna (och kan då också räkna ut CMYK/Pantonekoden)? Då blir det ju plötsligt väldigt användbart!

Jag ser det här som ett försök att uttrycka något av samma känsla, inte ett försök till att exakt plagiera upplägg och stil osv, så var snälla och skratta inte ;-)

2 kommentarer:

Rose Garden Malevik sa...

Hej Kristin
jamen det borde väl gå........ta med koderna till färgaffären å kolla...
å missa nu inte......

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.......
redan 65 fina bloggar med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

HWIT BLOGG sa...

Härliga färger och en bra idé! Älskar dina vackra bilder...
Ha en bra vecka nu!

Titti