13 oktober 2011

Karl Johan och jag

Ni har träffat honom förut, Karl Johan menar jag. Han ligger väldigt bra till hos mig och har många kvaliteter som jag uppskattar. Visserligen är det en inte obetydlig åldersskillnad mellan oss, men vad sjutton, åldern spelar väl ingen roll? Här kan vi tala om "de grå tinningarnas charm"...

För det första har han, i mina ögon, en utmärkt färg: grå, med lite svarta detaljer. För det andra är han sådär charmigt sliten, så det syns att han har använts och älskat förut. Av andra, före mig, alltså. Sedan passar han ruskigt bra in i matsalen. Nu har han fått lite nya linnekuddar som sällskap och det verkar han gilla (finns på HM Home, och är i måtten 40x70 cm till det facila priset av 149 kr/st).

 





Tar som många gånger förr Wikipedia till hjälp, håll tillgodo med dagens antiklektion...

"I Sverige används ofta stilbegreppet Karl Johansstil synonymt med svenskt empir. Begreppet kommer efter Sveriges dåvarande kung Karl XIV Johan (kronprins- och regenttid 1810-1844). De första stegen mot en förenkling av nyklassicismen, en nedtoning av färgskalan och införandet av mahogny och mässingslister, gör sitt inträde redan på 1790-talet, men brukar i Sverige klassas som en del av den sengustavianska stilen. Man för för in empirens dekorationsdetaljer men behåller den gustavianska stilens ljusa färger och enkla former. De dåliga relationerna med Frankrike försenade stilens fullständiga genombrott, och först i samband med Karl XIV Johans trontillträde. På 1820-talet övergår Karl Johanstilen i en stil som mer påminner om Biedermeierstilen, med ljusa träslag som björk och alm, med svärtade detaljer och benbeslag, även om mahognyn fortsätter vara populär."

2 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Underbar kombo Karl Johan+Kristin+mjölsäckskudde!
Ha det gott,
Eija

StrandviksVillan sa...

Mysig "sambo" du har :)

"Allt är vackert som ses med kärlekens ögon" passar väl bra in här?

Trevlig helg!
kram, Ann-Christine