03 februari 2011

Antik inspiration

UPPDATERING 2011-02-05: Ni hittar lägenhetsinnehavaren här: Mäster Henriks. Tusen tack Eija som tipsade om detta! Jag har också bytt ut de avfotograferade tidningsuppslagen mot riktiga bilder från reportaget, tagna av Carolina Romare, som hämtats från Mäster Henriks blogg.

Jag älskar tidningar och böcker om inredning, inredningsstilar och gamla möbler. Ibland ser jag artiklar och reportage som jag blir alldeles betagen i. Nu senast fastnade jag för det här reportaget från Antik & Auktion nr 2/2011 (ute nu) om en lägenhet i gustaviansk stil. Det visar att man faktiskt kan skapa den miljö man önskar, oavsett var man bor. Hemmet träffade mitt i hjärtat på mig, och jag tyckte följande citat var så härligt - killen har helt klart samma smak som jag *fniss*

"Jag kom ganska snart på att det inte var mahognyblänk som stod högst på listan"

Vad är det då som jag gillar så mycket med det här hemmet?
  • Möblerna: i provinsstil, dvs mer "bondska" än sina fingustavianska kusiner i mer guldig och prålig stil som tillverkades av mästare i städer. De flesta möbler har originalfärgen kvar och det passar väl in på mitt "nyårsönskemål" om att jag ska gå mer åt det genuint äkta i min inredning.
  • Färgskalan: blågrått, smutsvitt, gräddvitt, mullvadsbrunt, tenngrått. Lite dova och murriga färger som gör sig så bra mot en ljus bakgrund.
  • Materialvalen: naturmaterial som trä, linne, skinn.
  • Vackra detaljer: dekorationsföremålen är inte direkt överrepresenterade här, men gröna växter, gammalt porslin, botaniska tryck, urnor och ljusstakar sätter pricken över i:et.
  • Pryltänk: visar på att ett hem är i ständig förvandling, man köper en sak, har den till man hittar något som är ännu finare eller passar en bättre, och säljer det man hade innan. Recycling, härligt! Satsar man på gamla klassiska möbler så tröttnar man inte... 

Helt underbar soffgrupp med jättevackra kuddar i gammalt linne. Gillar också de botaniska trycken på väggen.

Vilken stol, och vilken pelargon!

Sinnebilden för sparsmakad elegans.

Skåp har jag ju en förkärlek för. Det högsmala skåpet tycker jag liknar vårt duvgrå skåp.
Slagbord med patina, ja, det bara måste jag ha någon gång!

Ljuvligt duvgrå färg på detta gamla skåp.


Liten arbetsplats vid sekretären - precis så här sitter jag och bloggar just nu
(dock med sekretär och stol från yngre datum än ovan).


Enkel och brant trappa - men en otroligt snygg inredningsdetalj.

Ännu en sittgrupp med antikviteter, den moderna soffan syns knappt!
Har försökt leta runt efter bloggar eller hemsidor i liknande stil som reportaget går i, eller gustaviansk inspiration och 1700-talsstil i stort (helst inte pråligt gustavianskt). Har ni några tips så får ni hemskt gärna dela med er! Jag har hittat dessa två platser som visar vad jag är ute efter: Gustavian Vintage och Wreta Gestgifveri.

PS: Tusen tack för alla lyckönskningar om min lilla häst Smillas tillfrisknande. Vi har fått svar nu att det åtminstone inte rör sig om något virus, varför Sider (det andra stoet) och hennes föl i magen är utom fara. Förmodligen har Smilla ödem (dvs vatten i kroppen) som beror på dräktigheten, och detta kommer kanske sitta i ända fram till fölningen och går sedan bort, det är att jämföra med havandeskapsförgiftning hos människor. Jag har hört både ledsamma och lyckliga historier om hur det kan gå med fölet när stoet har det här, så jag hoppas nu att Smilla kan hamna i den lyckosamma statistiken, men det är 3 månader kvar och det är en lång tid att vänta... Vi letar just nu efter ett kraftfoder med lågt sockerinnehåll, i övrigt ska hon bara vara som vanligt. Kanske är hon aningen mindre svullen nu. Håll era tummar!

4 kommentarer:

Hildas hem - Sofia sa...

Jag håller mina tummar för Smilla! Hoppas verkligen att svullnaden försvinner och hon får må bra igen!

Underbart reportage med fantastiska möbler. Jag älskar den stilen, de underbart slitna stolarna och de vackra dova färgerna. Så fort jag ser någon möbel i den stilen på auktioner så får jag bita mig hårt i läppen för att inte ropa in det. Jag har ju inte plats med fler grejer ... :)

Ha en fin dag!
Kram Sofia

Norrfrids Eija sa...

Jag har också fastnat för detta reportage, killen har en blogg också-masterhenriks.blogspot.com - där hittar du fler godbitar.
Här talar vi om äkta antikviteter,ofta från gustaviansk tid, ej loppisfynd, lite för dyrt för min plånbok så jag kör stilen "man tager vad man haver" istället...
Eija

Mäster Henrik sa...

Hej Kristin!
TACK för att du gjort ett så fint inlägg om mig! Blir varm och mjuk i själen..
Vh /Magnus

Kamomilla sa...

Åh- jag älskade det där reportaget!! och så ska vi tacka Eija som informerade om bloggen. Nu ska jag dit o kika!

Kram!