11 juli 2010

Baka andra bullar

Det kan vara lite svårt att variera sig när man bakar bröd, därför blev jag extra glad när jag provade detta receptet på kesobullar och insåg att det hamnade på favoritlistan! Riktigt saftigt och gott bröd, och gott med "frötoppingen". Jag tog dock annat än enbart vetemjöl i min deg, så att det blev lite grövre bullar.
.
KESOBULLAR, ca 30 st
.
100 g jäst
1 dl solrosolja
7 dl mjölk
500 g keso
0,5 dl sirap
1 tsk havssalt
6 dl grahamsmjöl
16 dl vetemjöl special
Till pensling: 1 ägg + solrosfrön/linfrön/havregryn/flingsalt
.
Värm olja och mjölk i en kastrull. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt keso, sirap, salt och till sist mjölet. Arbeta degen minst 5 min med maskin eller 10 min för hand, den ska vara ganska lös. Låt degen jäsa under duk i bunken till dubbel storlek, ca 40 min.
.
Sätt ugnen på 225 grader. Baka ut till ca 30 bullar och lägg på smörpapper på plåtar. Låt jäsa under duk ca 30 min. Pensla med ägg och strö över frön, gryn och/eller salt. Grädda i nedre delen av ugnen ca 10-12 min.
.

7 kommentarer:

Linruz sa...

Mums de ser smaskiga ut!
Kram Lina

StrandviksVillan sa...

Enkelt recept och ser jättesmarriga ut! Får ta och pröva nån regnig dag.

Ett Vitare Hem sa...

Åh så goda de ser ut ska testa att göra dem nån dag!
Ha en underbar dag!
Kramis/LenaS

Snuskebassa sa...

De så kjempegode ut!
En vakker dag skal jeg også lære meg å bake! :-))

C. Tvillingmamma sa...

Oh kanon,jag börjar tröttna på att baka mina tekakor,de ska göras nästa gång jag får tillfälle att storhandla! :)

Kamomilla sa...

här ska gubben baka idag, men det blir varmt i köket... Vi har ju ingen elugn utan måste elda. Uteköket vågar vi knappt använda eller tända alls nu- det är så knastertorrt..

Börjelundskan sa...

Mums vad gott det ser ut, körde ut receptet på skrivaren direkt. Jag känner precis som många andra att man fastnar lätt i det gamla vanliga. Tack för tipset, nu är det dags att förnya sig *fniss*.

Ha en skön vecka. Kraaamiz Cin