30 december 2008

Året som gått och ett gott nytt år

Idag ska jag göra som många andra gör, nämligen summera året som gått...



I januari visade sig en blek vintersol några dagar.



I februari föddes vårt andra barn, lilla M. Tio dagar innan hon kom till världen målade jag om köksstolarna, sex stycken!!! Den enda förklaringen till varför jag orkade det, som jag kommer på just nu, är att jag måste varit olidligt trött på foglossning och sammandragningar... Eller så var det bara "boa-genen" som slog till hårt, jag vet inte.



I mars visade jag lite påskpasteller. Jag längtar redan nu efter björkris med pastelliga fjädrar, de här blekblå äggen och knoppigt blåbärsris. Tror jag måste springa ut och plocka blåbärsris imorgon för att stilla det värsta vårbegäret!



I april var det toppenväder och vi köpte nya utemöbler, som vi hade stor glädje av och är jättenöjda med. Somliga köp verkligen älskar man.



I maj hade vi dop för M och trädgården grönskade. På bilden syns kryddskyltar i emalj i ett gammalt Höganäskurs, framför ett av mina symaskinsbord.



I juni shoppade jag en massa barnrumsprylar och så sydde jag vimplar och kuddar av New England-inspirerade tyger till J.



Under juli hade vi semester, fick en barnfri kväll (den enda på hela året!) som tillbringades på härlig restaurang i skärgården, åt jordgubbar, jobbade på utbygget och släppte hästarna och fåren på sommarbete. En intensiv men bra månad!



I augusti började mitt dille för svart. Många saker råkade ut för svarta penseln, här ett vinställ. Jag gillar fortfarande att ta in svarta detaljer i den annars ljusa inredningen.



I september fyller pojkarna i vår familj år och det är också då jag börjar tända ljus på allvar inomhus. Pumpor hör hösten till, tycker jag!



Redan i oktober började jag pyssla med saker inför julen, bland annat det här hjärtat som kläddes med gamla spetsar. Fast det kan nog nästan hänga uppe året runt, eller vad tycker ni?



Under november månad var jag ruskigt effektiv. Jag målade om lilla toaletten till vitt, betsade alla kökets bänkskivor till mahognybrunt och verandan fick en ny outfit i grått och svart. Och så blev jag själv ett år äldre.
Teckenstorlek


I december har jag mest bara njutit av julstämning och småpyntat. Jag använder mig av kvistar från en, gran och tall samt kottar, apelsiner, kryddor och andra enkla naturliga ting. Varför krångla till det?

* * *
.
Nu önskar jag er en härlig nyårsafton imorgon och väl mött igen år 2009!

14 kommentarer:

Kamomilla sa...

Härligt inlägg vännen, vad kul att läsa- och att se dina fina fina bilder!
Gott Nytt År kära bloggvän!
Kamomilla

Hem och Harmoni Marie sa...

Så fin resumé av ditt år! Ska bli skoj att följa dig även nästa år...

Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!
Kram Marie

Ett hem på landet sa...

Va roligt med en liten återblick av året 2008. Önskar dig ett gott nytt år 2009!!!
STOR KRAM Anna

Designe sa...

Smart med summering och så vackra bilder sen! Gillade verkligen bilden som ser ut att vara från en veranda, novemberbilden! Kul med galleribloggen oxå!
Gott Nytt År! Kram :)

Lilla huset på prärien sa...

Vilket kul inlägg! Att skriva lite om varje månad sådär :) Och du fick barn i februari... och jag i april - tänk vad kul de kunde ha ihop de små liven *ler*

Jag är så glad att få följa din mysiga blogg och det kommer jag fortsätta att göra även 2009. Som jag förövrigt hoppas ska bli ett VÄLDIGT trevligt och bra år för oss båda :)

Kram Jenny

Fröken Fräken sa...

Vad fina återblickar, tror att jag måste ta och leta upp vissa inlägg och kolla igenom dem igen! Hm, ska man ta och summera året som har gått.. det är då jag börjar ångra att jag inte har mina inlägg sorterade i olika kategorier..

Oj! Ja, inte verkar det vara lätt därborta att få sig en god natts sömn. Här lider jag väl typ av ett annat problem, nämligen att jag börjar vara uppe sent på kvällen (jag är ju egentligen en kvällsmänniska, men hinner inte vara det när man jobbar och måste upp kl 05.50) och således sover alldeles för länge på morgonen och sedan somnar ännu senare till natten osv osv. Men ställer äckarklockan när jag är ledig, det gör jag bara inte!

Precis! Göra ordentliga städningar, slänga grejer, möblera om - det är min grej! Hålla på och dammtorka, dammsuga och "Hålla efter", det är tråkigt. Nu ska jag försöka få med mig herr Fräken på att montera upp mina nyinköpta jalusiner. Det kan sluta hur som helst!

Tulipa sa...

Hej!
Vad kul jag tycker att det är när det bjuds på sammandrag och årskrönikor! Jag läste inte din blogg så tidigt som i januari, upptäckte den när jag själv började blogga. Så det var kul att se en sammanfattning.
Men du har en fantastiskt bra blogg och det är alltid lika spännande att kolla dina nya inlägg!
Gott Nytt År!
Kram Tulipa

Nettan sa...

Vad roligt inlägg att läsa om ditt år som gått, mycket har det hänt...fina bilder =0).

Ha ett " Gott Nytt År " & ett nytt lika härligt bloggår...

Kram Nettan

Penseldraget sa...

hej
vad kul att få en snabbresume av din blogg när man hittar hit för första gången =) jätte fina bilder du bjuder på....kika gärna in hos mig och mitt möbelmåleri
ett riktigt gott nytt år
kram pia

Penseldraget sa...

hej
vad kul att få en snabbresume av din blogg när man hittar hit för första gången =) jätte fina bilder du bjuder på....kika gärna in hos mig och mitt möbelmåleri
ett riktigt gott nytt år
kram pia

Marie sa...

Härligt inlägg Kristin, många vackra bilder! Ser fram emot ett nytt roligt bloggår tillsammans med dig!

Önskar dig och familjen ett riktigt Gott Nytt År!

Kramar Marie

Hannis sa...

Vacker summering av ditt år!
Vilken kreativitet!

Nu fick du mig att börja tänka=))Och när man börjar tänka efter på vad året har givit månad för månad så inser jag snabbt att det hänt mer än jag trott=))

Gott nytt år//Kram Hannis

Himmelbit/Njut en smula sa...

Vad kul att få följa ditt år! :-D
Jättefina bilder till också.

Hoppas att ni har det bra och att ni får en mysig dag imorgon!

GOTT NYTT ÅR!
Kramar

Karin Lindström sa...

Hej Kristin min vän!

Vilken härlig summering! Jag har nog läst alla dina inlägg sen Jan- Feb, och jag är så glad att vi hittat varann! Jag minns speciellt ditt underbara inlägg och dina drömmar om våren och tips om rabarber inne i Februari. Ja sen minns jag såklart alla fina tips och bilder!

Tack för ett härligt bloggår och vi ses igen 2009!

Gott Nytt År!

Karin

Ps tack igen för brädan!