19 september 2008

Gräsänka och vardagsrum

Jaha, idag är första dagen som gräsänka. S har åkt på konferens. Det är väl inte så konstigt med det, det som är konstigt är att den för det första är 10 dgr lång och för det andra är förlagd till Mallorca. Så här sitter jag med två barn, fyra hästar, åtta får, två katter och en hund att ta hand om medan jag antar att han sitter med en paraplydrink vid poolkanten. Nej, jag är inte cynisk... än... och än så länge har jag läget under kontroll (jag lär väl tröttna betydligt vartefter veckan går). För att inte misströsta har jag fått låna en hel trave gamla Hus & Hem från kompis C som plåster på såren (ni ser dem bakom glaslyktorna).



Jag småplockat hemma i vardagsrummet, vilket betyder att jag flyttar omkring grejor tills jag tycker det blir bra. Eftersom jag brukar få julkänslor redan i september (och nu blir jag inte längre förvånad över det), så gillar jag att ha lite mörkare inslag i vardagsrummet. Det här höstiga med en färgskala i plommon/aubergine/lila är inte min grej, jag går direkt på det vintriga och gillar grått och kanelbrunt. Alltså har det åkt fram lite ljuslyktor dekorerade med grovt salt och kaffebönor. Jag hittade ett par linnekuddvar i en av mina lådor, de är hemsydda (av mamma) för evigheters evigheter sedan men jag tyckte att de passade att ha i sofforna nu. I förra veckan hittade jag dessutom två nya kuddar på Ikea, de heter "Aina" och kostar endast 49 kr/st - vita och fina i måttet 50x50 cm och av en lin- och bomullsblandning var de klara fynd!




De nya kuddarna i soffan; vit från Ikea och linnefärgad från mamma.



Jag har som tradition att alltid ha vita cyklamen på hösten. Här har jag stuckit ner en blomsterpinne, som från början hade ett ljusrosa hjärta - det blev svart för en tid sedan, häftigare så...



Den stora ljuslyktan, som jag fyndade för endast 49 kr på Casa Linné i Göteborg i somras, står på halvmånebordet som fortfarande inte fått skivan fixad.



Grått gammalt fönster på väggen och en enkel Ikea-lampa framför.

Så det är mitt vardagsrum... av icke-färger... ljust beige, lite grått, lite vitt, bara naturfärger och nästan inget som sticker ut. Och jag gillar det hur mycket som helst! Fast jag har fel om det med att sticka ut, för närvarande ståtar en solros i ensam majestät som snittblomma, den fick J på födelsedagen. Den bryter faktiskt av fint mot alla andra lugna färger.

10 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!
Men har ni så många djur? Och nu ska du fixa allt själv, det är faktiskt så jag också tycker lite synd om dig!!
Min man ska till Italien snart, men det är bara ett par dar tror jag! Han har inte riktigt fått ur sig allt än, och det är typiskt honom. Det där med att planera ligger inte alls för honom, och inte mig heller för den delen, men ibland är det ju av rent praktiska skäl bra att veta.

Passa på och gör något riktigt mysigt nu ni tre, så gott det går och jag hoppas ni också får fint väder!

Många kramar
karin

Kamomilla sa...

Hurra!! Jag har äntligen hittat nån annan som också får julkänslor i september!!! Gud vad skönt att höra att man inte är ensam om det. ;) (jag var tvungen att läsa det högt för gubben min för han tycker ju att det är knasigt) Där fick han sig!!

Hem och Lycka sa...

Oj, då har du verkligen fullt upp! Hoppas att dagarna går fort fram tills dess att han kommer tillbaka.

Kanonfina bilder du tagit, gillar det svarta hjärtat mot den söta vita cyklamen. kram!

Annika sa...

Åh så fint du gjort det i vardagsrummet.... färgerna är ju helt underbara... har själv brunt o beige nu på vintern... i gardiner i mattor... hoppas alla djuren är snälla mot dig nu o sköter sig... när du är gräsänka... :) Kram Annika

Hannis sa...

Himmel vad mycket djur ni har!
Vilket jobb att fixa det och barnen själv.

Vilket häftigt fönster!!
Jag har försökt och försökt att få Cyklamen att överleva men lyckas inte.
Har du några bra tips?

Hoppas du får en skön Söndag/Kram Hannis

Gårdsromantik sa...

Så vackert du hade det i fönstret!

Förstår att du är lite avis på maken...men dom sitter säkert i kostymer och svettas under långa tråkiga konferenser...;-)

Kram Maud

Unknown sa...

Hejsan Vännen!
Så skönt att höra att fler än mig också har julkänslor i sptember, min man tycker att jag är vld udda...hihihi
Oh himmel så många djur ni har, du måste vara en stålkvinna som orkar och hinner! Ler.
Jag har valt ut en heldel fina bilder inför veckans blogg som jag kommer att använda problemet är bara att begrännsa sig det finns så mkt fint här!
Ha en underbar söndag! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Annika sa...

Hej o Tack för de värmande orden..... det kommer ett mail på måndag med recept.... har inte huvvet på plats när jag jobbar hela helgen... blir lite mosig då...:) Kram Annika

A home far away sa...

Så många fina detaljer du visar från ditt hem och oj vad många djur ni har och jag som tyckte vi hade en del...
Jag är också gräsänka gubben drog till Malaysia men jag är så van och så har jag ju hjälp i hemmet vilket underlättar enormt!

Helena Dovier sa...

Ja, jag kan tänka mig att du har att göra nu när du är själv med allt och alla! Vilket jobb och vilket ansvar. Jag antar att du inte har några problem med att få dagarna att gå nu heller... Men hoppas att du hinner kolla lite på platt-tv:n i alla fall! ;-)

Justus hälsar att han inte alls är någon dog de luxe - han tycker att det är alldeles för lite gåslever, praliner och höglöpande tikar i hans liv och alldeles för mycket torrfoder, simpelt kranvatten och hundar som han inte får hälsa på. Men han säger också att kexen var goda och att alla vovvar borde få sådana :-). Just nu snusar han gott efter en tokspring-skogsrunda, så värre kan ju en fyrbent ha det.

Vad fint du har gjort det i vardagsrummet! Kuddarna är jättesnygga, för att inte tala om den där ljuslyktan som jag är ohejdat avundsjuk på dig för :-). Men jag min latmask har fortfarande inte kommit iväg till Casa Linné, och då får jag ju skylla mig själv.

Hoppas att allt fortsätter att avlöpa bra under din gräsänklingsvecka!

Kram från Helena