07 augusti 2008

Systers trädgård

Här kommer bilder från min systers trädgård i Bohuslän. Både min syster och hennes sambo O är mycket trädgårdsintresserade, och O är landskapsarkitekt med egen firma - han har lite på plussidan när det gäller att anlägga en trädgård, minst sagt.

I trädgården är det flera nysatta fruktträd, och två magnolior (till min stora avundsjuka). Ut mot gatan är en oxelhäck nyplanterad. Fem år tar det tydligen innan den är något att hänga i julgranen, enligt O... Alla rabatterna och landen är nygjorda, men de har använt sig av gamla stenar som fanns på tomten sedan innan.



Här är själva uteplatsen, skönt skuggad av ett gammalt äppelträd. Utemöblerna är från 1950-talet med skönt gung, vilket matchar systers övriga stil i huset (50-talspasteller och mycket teak). Nedanför äppelträdet står en zinkbalja med vattenväxter och på en äppelgren hänger en gammal lykta. Mysigt!





I och O har en rätt så stor tomt, men klipper inte allt gräs på den. Istället har de låtit det växa högt och bara klippt vissa partier, som till exempel en rundel. Min man, som inte har någon större känsla för trädgård, undrade om det var något väldigt smart arkitektoniskt drag - och det var det ju så klart *fniss*.



I odlar mycket dahlior och lavendel. Allt blommande går i en skala från rött (dahlior) över vinrött (pioner, dahlior igen) och lila (lavendel) till blått (riddarsporrar, bolltistlar).



Här växer det mangold (fast I var inte nöjd med utfallet), och så en närbild på den härliga svarta stockrosen.



Vid trappan finns en massa örter, dels i rabatt och dels i kruka. Längst in mot väggen finns en svart stockros som jag bara tycker är för läcker. Jag har försökt med stockrosor i flera omgångar hos mig, men de trivs inte.







Vår trädgård känns inte hälften så inspirerande, tycker jag. Men till nästa år ska vi åtminstone börja ta i den, nu har den bara fått vara i två somrar medan vi har grävt och byggt på tomten.

13 kommentarer:

Vitt och blandat sa...

Åh så glad jag blev att du hittade till mig =) Tack för att du lagt till mig på din lista - sånt värmer massor. Så FANTASTISKT fint du har!!! Jag har inte hunnit titta runt i den mån jag önskat (sitter på jobbet - SKÄMS på mig!) Men i kväll kommer jag kolla runt ordentligt. Vad mysigt ni bor, vilken goa trollbullar du har =) Nu är det bäst att jag jobbar vidare..! Kramar från mig

Henrikohelen sa...

Åh vad underbart! De har inte vägarna förbi i Norrland ibland? :-) Jag satt och ojade för min sambo igår och sa att nästa år måste vi göra något ute och plantera buskar och göra små rum och så... Jag tycker att det är supersvårt!
Vad gäller textningen så använde jag pensel från början, men det var för svårt så nu har jag alltid en penna som fäster på all yta. Och så använder jag karbonpapper som jag lägger mellan ytan och texten.
Kram
Helen

Solsjö - Under en vind sa...

Å vad fint det ser ut!

Hoppas att du haft en bra dag! Kram!

Helena sa...

Vilken fin trädgård! Jag fick en tuva med såna där lila tistlar av grannen, jag hoppas dom tar sig.
Jätte fina kort du tagit!
Kram Helena

Anonym sa...

Underbar trädgård!

Ingrid sa...

var ju tvungen att kika förbi för att kolla in bilderna från trädgården... de är jättefina - du är så himla bra på att "trolla fram" fina bilder!! O hälsar detsamma!

trädgården är ju ett pågående projekt och du har ju verkligen hittat de vinklar som den gör sig bäst ur... till och med mangolden såg bra ut ;-)

Helena Dovier sa...

Det var en helt ljuvlig trädgård som din syster har. Och dina bilder därifrån är jättefina!

Kul om mina Ölandstips kan komma till nytta - ytterligare några tips kommer inom de närmaste dagarna. Att åka längs med östra sidan rekommenderas varmt. Där är det både loppistätast (tror jag i alla fall) och vackrast.

Hoppas att både du och Speja är pigga nu. Ha en fin fredag och helg!

Kram från Helena

Viola sa...

Hejsan , tack för besöket i en underbar trädgård. Får mycket inspiration utav dina bilder, kram Viola

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!
Vilken härlig inspiration du bjuder på, deras trädgård ser helt underbar ut.
Hoppas du mår bra och kram på dig!Karin

Åsa sa...

Jättemysiga bilder. Och mycket annat fint fanns det här.
Ha det bra
Åsa

H A N N A S - F O R M sa...

HEJ!!!

Å, så fiiint...vilken trädgård...vilka bilder! UNDERBART!

KRAM
Hanna

Vitt och blandat sa...

Hej kära du - nej jag har ingen hund nu...det går inte att vara ensamstående och jobba heltid... Men jag känner mig halv utan hund.. Jag är en hundmänniska och kommer nog aldrig bli riktigt mig själv förrän jag har/får möjlighet att skaffa hund igen. Jag har faktiskt sneglat lite på Borderterrier! Jag har ju alltid haft schäfer men den känns lite för stor nu och fäller lite för mycket hår. Så när det blir en hund så kanske det blir en Border!! Lyllos er som har en fin Labbe, dom är så glada och härliga hundar. Kör ni nå spår eller liknande med den? Kramar från mig

Vackrare vardag sa...

Så härligt lummigt!