22 augusti 2008

På mina hyllor

Det finns en utmaning som startades av Timeless home och som går ut på att visa sina kökshyllor. Jag hakar på den (tänk att jag hinner med två inlägg på en dag, jag är mitt emellan blåbärspaj och rådjursstek i matlagningen och M sover, så då gäller det att utnyttja tiden!).



Vi har bara en liten hylla på väggen i köket, men vi har den här nischen (som det en gång i tiden satt en kakelugn i, men den var borta när vi flyttade in) som vi har satt in hyllplan i. Den är precis vid matplatsen. Om ni undrar över "von oben"-perspektivet så var det mina 162 cm som förlängdes genom att jag klev upp på en pall och tog kortet för att få med den översta hyllan lite bättre...



Översta hyllan med stora vita skålar. Gammal tvättbalja till vänster och nya skålar i mitten, och så en gammal kaffekanna och en gammal tillbringare till höger.



På nästa hylla står ett flaskställ och några vita kannor. Nytillverkad nattljusstake i emalj.





På hyllan närmast bordet har jag sådant man kan behöva när man äter, typ servetter och sockerströare, en burk med sockerbitar och en burk med tepåsar. Ni skymtar vinstället till vänster och några gamla nysilverfat längst bak.



Den enda vägghyllan i köket, den har ni ju sett förut och det är väl kanske inte så roligt att se igen. Men jag gillar den, så den får vara med en gång till!



Jag är så förtjust i min samling senapsburkar med text, som står på det undre hyllplanet.

Det var mina hyllor det. Jag skickar vidare den här utmaningen till alla som läser min blogg och som känner att de vill visa upp vad de har på sina egna hyllor!

14 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Åh, vilken fin hylla som blivit till i den nischen. Det var ju synd att kakelugnen försvunnit men detta var ju en väldigt stilig ersättning! Jag har precis kommit på vilken typ av hylla som jag skulle vilja ha i vardagsrummet, det är bara att hitta någon som har lust att snickra till den åt mig, för den finns inte att köpa.
Ska fundera om jag har några hyllor att visa upp, men mina favoriter i köket har jag ju visat så många gånger... får se vad det blir!! Ha en mysig kväll och helg!

Kamomilla sa...

Oj, jag blev helt kär i den där härliga nischen ni har! Vad vackert det är!!!
Och så log jag åt svarta kannan med texten vat 69, en sån fanns i mitt barndomshem om jag inte minns fel.
ha ett underbart veckoslut!
jag kanske nappar på utmaningen men då får det bli senare, vi funderar ännu hur vi ska göra med våra köksluckor som blivit sneda... kanske blir det helt öppna hyllplan.

Henrikohelen sa...

Vad fint du har det i köket! Jag tycker väldigt mycket om tapeten också!
Trevlig helg!
Kram
Helen

Vitt och blandat sa...

Men du - hallå, det var då den snyggaste hylla jag sett!!!!! Så SUPERSNYGGT att sätta hyllplan i valvet så där, åååååååå så fint du har!!! Å vilka fina burkar, jag förstår att du bara går omkring å njuter!

Kära du, klart att jag tar det på rätt sätt =D

Hoppas att du får en alldes underbar helg, varma kramar från mig

Ett hem på landet sa...

Vilka fina senapsburkar du har, den hyllan som de står på var så fin mot tapeten också.
Trevlig helg! KRAM

Ina sa...

Vilken mysig hylla sådär "insprängd" i väggen, det ser så rejält och genuint ut. Du har verkligen lyckats med komponeringen av grejer, jättevackra saker verkligen, det vita porslinet, flaskstället och det gamla trämåttet. Mycket nice!
Kram Ina

timelesshome annika sa...

Hej !
vad kul att hitta en nysida (för mig i allafall)Många fina bilder och mycket inspiration.Tufft med hylla "inramad" av tapet med vackra burkar , härliga bilder.
Tack för att du tog utmaningen. Jag kommer gärna tillbaka till din sida.
Kram Annika

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad mycket fina saker. Sådant där flaskställ skulle jag vilja ha! Har dock väntat att köpa på mig så mycket "pynt" för jag behövde ett skåp till mitt kök - och det fick jag idag! Ska hämtas imorgon sen blir det till att slipas och målas... med min linoljefärg :)

Du frågade om jag lyckades förresten och nu är mitt nya, stora, svarta projekt färdigt. Det blev super - älskar att måla med den färgen!

Kram Jenny

Den gamle stil-de svunne tider...VINTAGE sa...

Hei...
Nydelige hyllar og en skjønn tapet.Du har ett herlig hjem, og så deilig å bo på landet.KRAM !

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!
Hoppas allt är bra med er! Vi stack ner igen till Österlen. Vi blev så sugna på att bada och åka runt lite mer så vi stack natten till Fredag. Min man fyllde på Fredagen så vi hade det mysigt och gick ut och åt. Denna gång hann vi se lite mer av detta paradis.
Vilken trtevlig ide med hyllorna i nischen. Perfekt att ha alla sakerna som behövs när man ska äta så nära. Det är så trevligt hos er, jag förstår att ni trivs.
Tack för recept och tips!
Vi ses snart igen.
KRAM Karin

Helena Dovier sa...

Vilken härlig nisch, och vad snyggt det är med hyllorna och deras innehåll! Det märks att det är ett gammalt hus ni bor i, för sådana små "smyttar" brukar ju sällan finnas i nyare hus.

Tack så jättejättemycket för inbjudan att hälsa på er! Det vill jag otroligt gärna göra. Det vore verkligen kanonkul att träffas, och så måste jag erkänna att jag är extremt nyfiken på att se ditt fina hem i verkligheten :-). Nu dröjer det ett par veckor innan bilen rullar österut igen, men jag lovar att höra av mig när det kan funka att stanna hos er!

Ha en fin måndag!

Kram från Helena och en trött Justus, som hade en lååång dag på en liten men toppentrevlig utställning i Kalmar i går

mitt skärgårdsliv sa...

Hejsan. Helt ny här hitta hit från Magdalenas bakficka. Men åååå så härlig hylla en sån skulle man ha =) Jag måste kika vidare i din fina blogg, återkommer!!

Anonym sa...

Varför har inte jag så fina hyllor?

Har ngt till dig hos mig../MarieJo

Annika sa...

Den nischen gillade jag.... den var jättemysig.... skulle gärna vilja ha... många vackra saker hade du i den också.... gillar spillkummar o skålar... ha det bra... Kram Annika