26 april 2008

Teak it or leave it

Vi har äntligen skaffat oss en sittgrupp ute! I veckan slog vi till på en grupp i teak bestående av bord och fyra positionsstolar från Plantagen. Det känns väldigt "vuxet", vi har hittills bara haft ärvda utemöbler. En grupp med gung från Grythyttan och en grupp (utan gung) i liknande stil - båda med flagnande färg och ruttnande brädor. Som en bekants barn frågade förra sommaren:

- Varför har ni bara trasiga möbler?

Ja, det har varit lite pinsamt att be folk komma över och grilla. Typ "sitt inte där, för då rasar stolen ihop", "sitt längst in på soffan så inte brädan går av" och "luta er inte där, den brädan är lös".

Vi har haft massor med andra saker att göra här på gården, som varit mer prioriterade än att laga utemöbler som sjangserar. Därför känns det jättelyxigt att ha en NY utemöbel som varken flagnar eller riskerar att brytas sönder när man sätter sig i den. Rent stilsmässigt kan jag tycka att grythyttan-möblerna liksom gjutjärnssofforna passar in bättre här, ihop med vårt gamla hus från början av 1900-talet, men de får komma fram igen när vi har haft tid att fixa till dem.










Nu återstår det bara lite väder och vind, så att teaken blir så där vackert silverfärgad, som J:s lilla barnstol är (den har två somrar på nacken). Vindpinad teak får mig alltid att tänka på åren vi bodde i Stockholm, särskilt på lunch på Tvillingarnas, en "flytande" restaurang under bar himmel vid Djurgårdsbron där möblemanget var i teak och inredningen i övrigt också gick i marin stil. Jag och S jobbade båda två på Östermalm och på somrarna så brukade vi ses på Tvillingarnas och käka lunch ihop ibland.






5 kommentarer:

Kamomilla sa...

Klurig rubrik! :D
vacker patina blir det efter en tid!

Solsjö - Under en vind sa...

Vilka snygga möbler!!!

Ha en fortsatt skön helg, kram!

Karin Lindström sa...

Hej Kristin!
Vad fint med ny utegrupp, min man vill också väldigt gärna ha en ny stadigare grupp. Jag älskar ju gamla utemöbler, men visst det är jätte mycket jobb om man ska hålla på och måla dom (det gör inte jag).
Ja du såg ju hur det gick med gröna soffan, jag får passa allt nu när han är hemma och är pappaledig!! Vi gillar inte riktigt samma saker han och jag.

Tack för uppvaktningen och jag är så glad nu, det kom jätte många och firade med oss. Jag har underbara vänner som bakat och fixat.

Ha nu en fortsatt härlig helg!
kramar
Karin
ps hoppas du vinner hos mig!

Nettan sa...

Himla fin utegrupp !
Nu kan era gäster slå sig ner , utan & slå ihäl sig då..*fniss*.
Sjlv har jag bord & 6 stolar fr. Hillerstorp i honungslaserat, det får gå det med ;0)
Ha en skön Söndag..
Kram Nettan

Tidsmästarinnan sa...

hihi, teak it or leave it :-)

vad kul, jag har gjort ett inlägg hos mig om mina fyndade kanske-men-jag-vet-inte-grythyttanstolar, som vi har målat och fixat till. Istället har vi precis som du beskriver inomhus - akta, sitt inte på den stolen..!

(eller så säger man inget och håller andan!!)

Glada hälsningar,

S