15 februari 2008

Uppdatering av köksstolar

Först vill jag passa på att tacka er alla för alla hjärtans dag-hälsningarna! TUSEN TACK!!!

Tårtan blev jättegod (inte undra på med alla dess kalorier), här följer recept på den som vill prova själv.



VIT CHOKLADMOUSSETÅRTA
(8 bitar)

Botten:
300 g mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

Fyllning:
3 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 äggulor
2 msk citruslikör (t ex cointreau)

Garnering:
2-3 passionsfrukter

Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan, rör ner ägg och kakao. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Låt den kallna, skär loss den från formen och diska och torka formen innan du lägger tillbaka kakan igen.

Vispa grädden. Smält chokladen. Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Rör ner chokladen i äggulorna under kraftig omrörning, tillsätt sedan likören (jag tog saft av en halv apelsin istället för att göra den "barnvänlig") och sist grädden. Bred ut moussen över kakan. Täck med plastfilm och ställ i frysen i minst 3 h.

Inför serveringen; dela och skrapa ur passionsfrukterna över tårtan. Låt den stå ca 30 minuter innan den serveras.

~

Så till något helt annat. Jag fick färdigt de gamla äppletstolarna till köket igår i och med att jag klädde om sitsarna. De blev ganska bra, tycker jag, det är smidigt med löstagbara sitsar där man enkelt kan byta tyget om man skulle tröttna eller om det är för smutsigt. Just nu sitter det oblekt linne på sitsarna, tyckte det var vackert till den matta vita färgen.









Nu ska jag sätta mig i soffan med en bit av gårdagens tårta och den nya Lantliv som kom idag. Ha en skön helg - jag tycker veckan gått snabbt, det känns inte som om det var länge sedan alls jag önskade detsamma förra fredagen!

13 kommentarer:

Åsa sa...

Hej syrran! Och jag som tyckte jag var duktig som svängde ihop en kladdkaka häromdagen, tji fick jag! Din tårta såg kanongod ut, ska testa receptet nån gång =) Jag har ett supergott recept på en gräslökspannacotta (till förrätt) som jag tänkte dela med mig till dig, den är lite "kristinig" sådär, hihi.

Vi hörs i helgen! Kram!

Dorthe ♥ sa...

Mmm....tårtan ser jättegod ut. Det receptet måsta jag nog testa.

Kram
Dorthe

MiaMaria sa...

Ser så fantastiskt fint ut dina stolar......
Mmmmm....tårta....mums!

Ha´en skön helg!
Miamaria

Willewira sa...

Mums så god den ser ut!! Ska verkligen testa det receptet.

Vad fint det blev med stolarna. Jättesnyggt med det linfärgade tyget. Jag är barnsligt förtjust i lintyg.

Visst känns det som ett nytt hem efter man fixat till något, som tex målat en möbel, bytt gardiner el dyl?
Lika kul varje gång!!

Tack för inspirationen!

Ha en härlig helg!
KRam Willewira

IKT i min vardag sa...

Fina stolar och smarrig tårta!
Trevlig fredag!

Kram Linda

Anonym sa...

Den där tårtan såg jättegod ut! Ska nog prova vid tillfälle...
Ha en trevlig helg!

Kamomilla sa...

Nog blev det snyggt med dina stolar! Bra jobbat!
Ha en skön helg!

Millygarden sa...

Stolarna blev verkligen jättesnygga! har haft sånna själv men gjort mig av med dom.... skulle nog haft dom kvar och målat dom vita! tack för receptet ska gör din tårta när gubben fyller år.

Trevlig Helg
Kram Marina

Marie sa...

Tårtan ser supersmaskig ut, tack för receptet!
Vad fina stolarna blev, jättesnyggt med det oblekta linnetyget.

Ha en trevlig helg!
Kramar Marie

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

tack för dina rara ord på bloggen min!!!

Norpar en bit av din smarriga tårta!!Mums...älskar ju mousetårtor, får allt pröva det receptet!!

Kram o trevlig Helg Millan

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen,
Vilka underbara stolar du har fixat fram! Gillar "äpplet"-möblerna & med vit färg på...Mmmm! Toppensnyggt! Fint också med det oblekta linnetyget!

Mums vad smarrigt det lät med moussetårtan - måste prova någon dag!

Önskar dig en underbar helg!

Kram Jes

H A N N A S - F O R M sa...

Hej!

Ville bara tacka för din fina kommentar till mig, det betyder jättemycket...så underbart att du snart ska få en bebis...stor glädje skickar jag dig!

KRAM
Hanna

PS. Jättefin blogg...ska titta runt mer!

Hanna sa...

Hej hej
Den tårtan såg ju alldeles för god ut. Måste nästan prova en sådan.
Vad tjusiga stolarna blev.Kanon snygga.
Ha de gott