09 januari 2008

Mmmmmuffins

Min kära yngsta syster kom med den geniala idén att jag skulle baka matmuffins och lägga i frysen. Jag hade ju bara tänkt på grytor och matpajer, men matiga muffins lät som en väldigt bra idé, tyckte jag. Så idag har jag bakat två omgångar, som vanligt improviserade jag (ni känner väl mig vid det här laget, jag har svårt att strikt hålla mig till recept!). Nu har jag tryckt i mig en muffins av varje sort och jag kan garantera att de blev väldigt goda - prova!



GRUNDRECEPT MATMUFFINS (12 st = 1 muffinsplåt)
4 dl vetemjöl
2 dl fullkornsdinkel eller grahamsmjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
4 ägg
0,5 dl smör- och rapsolja
2 dl creme fraiche/kesella/fil


VARIANT 1:
Ca 1 hg rökt skinka, strimlas
8 st skivor av soltorkade tomater i någon god olja, strimlas


VARIANT 2:
Färsk spenat, i mindre bitar
Fetaost i någon god olja/kryddolja, i mindre bitar
8 hela valnötter eller 16 halvor, i mindre bitar
6 torkade fikon, klippta i bitar


Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Knäck i äggen och tillsätt oljan och kesellan. Blanda. Välj en av varianterna 1 eller 2, och tillsätt detta. Rör om så allt blandas. Fördela i stora muffinsformar eller i en muffinsplåt. Gräddas i 200 grader i 20 minuter.


Jag har inte skrivit några kvantiter när det gäller spenaten och fetaosten, man får ta lite som man känner, tänkte jag... Dessa muffins blev de godaste, både salta (av fetaosten) och lite söta (av fikonen) och knapriga (av nötterna). Mycket goda - och mättande!


I eftermiddag hoppas jag kunna hämta hem ett blocketfynd - visar det imorgon om allt gick väl!!!!

6 kommentarer:

Kamomilla sa...

Det här inlägget blev man bra hungrig av... :)

Åsa sa...

Hej syster-yster! Tänk vilka smaskiga idéer jag har! Nu blev jag supersugen på det själv. Jag är hos Martin nu men han jobbar idag och imorrn så jag har lovat att fixa maten. Dock tror jag inte att han blir mätt på matmuffins, så idag blir det spaghetti carbonara med färsk pasta och god parmesan. Sen hade jag tänk baka vaniljbullar och kanelbullar också. Jag tror jag skulle passa som hemmafru =)

Sophie sa...

Matmuffins har jag aldrig ätit innan, låter jätte gott.
Smidigt till em mindre måltid.
Så det måste jag testa. Tack för tipset. :)

"M" sa...

Superbra mellanmål ju...och jösses så fin glasveranda du har...

Lantliga drömmar sa...

Hej!
Tack för din kommentar i min blogg, tack vare den hittade jag ju hit! :-)
Jag måste bara säga, vilket fantastiskt hem ni har!
Har kikat igenom hela din blogg, och allt är ju så fint! :-)

Länkar väldigt gärna till dig om det är okej, så hittar jag hit igen?

Ha det gott!

Marie sa...

Det låter jättegott,det kanske man ska ta och prova någon dag! Blir lite nyfiken på Blocket-fyndet så jag kikar snart in igen.

Kramar Marie