22 januari 2008

Bilder från vårt kök

Vi fortsätter rundvandringen i vårt lilla hus. Idag tänkte jag lägga ut några bilder från vårt kök och bakre hall. Först ut är vedspisen, som sitter kvar på originalplats och som tidigare var hjärtat i det gamla köket (det vi betraktar som bakre hall idag). När vi flyttade in var hela spiskåpan målade med ljusblå billack invändigt. Inte så tjusigt! Vi har hängt en gammal gardinstång i de gamla takkrokarna, perfekt att hänga upp blöta overaller nu på vintern. Eftersom vi eldar rätt så ofta i vedspisen så torkar kläderna på ett kick. På frisen står lite olika silver- och tennsaker. I kopparbunken på golvet förvarar vi tidningar, som är bra att ha nära till hands när man ska tända i spisen.



Här är också den bakre hallen. Bakom den rödbruna dörren döljer sig toaletten (ja just det, den fantastiska dörren är illblå på baksidan! Tänk er den i vitt istället!). Där toaletten är nu var tidigare kallskafferi. Bakdörren är ny. Tidigare fanns det ingen utgång åt detta hållet utan 90 grader åt vänster, där vi idag byggt ut och där tvättstugan nu ligger (syns inte på bilden).



Så kommer en bild på köket, som vetter mot den bakre hallen. Köket är i L-form. Det var inte helt lätt att få in alla funktioner då det är två fönster, två dörröppningar, en nisch och en del med snedtak (där trappan går upp) att ta hänsyn till.



En närbild på en skylt och ett gammalt dokument, som hittades i huset och som är skrivet av någon tidigare ägare av huset (tror det är förrförrförra ägaren) år 1896. Det har titeln "Hvad hvarje husmoder bör veta" - om ni klickar på bilden syns den i större format och det går nog - nästan - att läsa vad som står!



Här ser man vår lilla matplats. Det vita till vänster är muren runt vedspisen och bänkskivan i framkant av fotot är samma hörn som två bilder upp.



En till bild på matplatsen, där man ser nischen där det tidigare hade stått en gammal rörspis. Vi valde att inte sätta in någon ny rörspis eller kakelugn (vedspisen är ju bara runt hörnet till vänster), utan gjorde istället hyllor så att utrymmet kan utnyttjas för förvaring. Hmmm, märker att jag borde kanske städa upp lite i min kokbokssamling så det ser lite mer prydligt ut...




Vy från andra hållet. Köket kommer från Myresjökök, det beställdes omålat och vi har själva målat det i en vaniljgul nyans. Vi hade en sådan himla tur som kunde använda standardskåp överallt och slapp specialbeställa. Kyl, frys och diskmaskin döljs bakom vanliga skåpsdörrar, det tycker jag är snyggt. Luckorna är i massivt trä, något som var ett absolut krav från min sida. Då håller de att slipa om eller målas över ett antal gånger. Helst hade vi velat ha ett kök från Lidhult, men de hade otroligt lång leveranstid och deras offert var dubbla priset mot Myresjökök. Så då blev det det här, och vi är nöjda med det.



En närbild på min tehylla.



Här ser ni resten av skåpsdelen i köket. Ni ser också en liten bänk, där håller J till med sina leksaker. Innan lekte han rätt mycket med leksaksspisen när jag lagade mat, men nu är det mer dinosaurie- och riddarkrig han ägnar sig åt. Hans lilla bänk och fönstret bakom det försvinner, det är där bakom som vår tillbyggnad håller på att ta form. Istället kommer det bli en dörröppning här in till den nya matsalen. Just nu är det väldigt mörkt i köket pga att tillbyggnaden inte är klar, men det kommer bli bättre.



Som ni ser har vi pärlspånt på väggarna till brösthöjd ungefär, den är målad i gustavianskt grått i linoljefärg från Uula. Ovanför den sitter tapeten Therese från Duro. Här, liksom i hela övriga huset, är det såpskurade gamla golvbrädor. Kaklet ovanför bänkskivorna är vitt, 10x10 cm, och med "hamrad" yta som gör att det ser lite oregelbundet ut. Till vänster om snedtaket i bilden nedan så är det en liten dörr ut till hallen/verandan och trappan upp. Om ni undrar, så är taket endast skrapat på gammal färg men inte ommålat. Det kommer bli vitt så småningom... Och ja... jag drömmer om ett snyggt elementskydd också, för det är verkligen inte snyggt att ha elementet sådär "naket" och utlämnat. Innan hade vi matbordet här, och då såg man ju inte elementet lika mycket, men det blir så väldigt trångt att öppna skafferiskåpet som är längst in i hörnet då.



Alla bilderna blev väldigt mörka, jag tycker det är svårt att fota nu på vintern. Sedan är det också rätt så mörkt i köket nu när utbyggnaden inte är klar utan bara "släckt och tillbommad". Jag tycker nog köket upplevs ljusare än på bilderna.

10 kommentarer:

Jes/Vita villa vila sa...

Hej du rara!
Till att börja med; vilket underbart kök ni har! Helt magiskt! Jättefin blogg har du också. Jag kommer tillbaka och tittar/läser när jag har lite mer tid för här vill jag vara noggrann :)

Stort tack även för din kommentar inne hos mig, det värmer och jag blir så glad!

Önskar dig all lycka med bebisen i magen & håller alla tummar för att den vill vänta lite till!!!

STOR kram så länge!!!
/Jes

Marie sa...

Erat kök ser jättefint och mysigt ut! Skrattade när jag läste om toalettdörren, våran är väl hyfsad på utsidan men när man öppnar den får man nästan en chock för den är verkligen sååå fult brun. Dörrar har dock inte stått så högt upp på renoveringslistan, det får bli framöver.

Skrattade även när jag läste ditt förra inlägg. Jag har också tänkt på det att alla alltid tycker att det är sååååå fiiiint! Jag skulle aldrig släppa in någon annan till att inreda mitt hem.

Ha det bra!
Kram Marie

Jes/Vita villa vila sa...

Hej igen! Nu har jag kikat runt en bra stund inne hos dig - vilken jättefin blogg du har! Kommer gärna tillbaka hit :) Fina bilder & finurliga texter, det gillar jag skarpt!

Än en gång lyckönskningar med lilla bebisen i magen!

Kram kram Jes

Änglahem sa...

VILKET KÖK!!!! Det är ju helt enkelt UNDERBART! Jag avundsjuk...?..nähä då..!*haha* jo kanske en aning, en ganska så stor aning!!

God Natt till dig och lilla bebben
Kramar
Ulrika

Randi sa...

Tack för din kommentar hos mig. Ditt fikonträd kommer säkert att må bra i sadelkammaren. Vattna inte för mycket - det gillar inte att ha vått om fötterna. På våren kan det se helt dött ut och man är övertygad om att det är dött. Bry dig inte - börja vattna - det kan dröja innan du ser bladen titta fram, så misströsta inte! Lycka till!

Vilka underbara interiör bilder du visar. Så läckert kök!

Anonym sa...

Hejsan Kristin!

Så roligt att denna graviditet fungerar. Du gar mig hopp kan jag ju säga. Du har ett underbart hus måste jag säga. Vore kul at tträffas ngn gång antingen före eller efter bebisen tittat ut.

Kramar

Sandra i Nässjö

Maria sa...

Gud vad härligt ett stort lantig kök, precis i min stil!

Jes/Vita villa vila sa...

Vad roligt & tusen tack för berömmet - det värmer och jag blir såå glad!

På återseende :)

Stor kram Jes

Dorthe ♥ sa...

Vilket kök du har! Blev inte alls avis ;o)

Kram
Dorthe

Sophie sa...

Vilket mysigt lantkök ni har, passar ju så bra in i resten av huset. Av det jag har sett :)
Skulle gärna vilja ha en vedspis hemma, men det får inte plats i vårat mini kök.

Hoppas allt är lugnt i magen.

Ha det bra/ Wilmas vind