22 april 2007

Trädgårdsdjungeln

Det finns ju en hel del i trädgårdsdjungeln, och då menar jag inte den man har utanför knuten, utan tidningsmarknaden. Sist ut i raden av tidningar är Rosie, som kom med premiärnumret nu i veckan. Köpte den så klart, jag är ju inte den som backar för en ny inrednings- eller trädgårdstidning, men blev besviken. Jag verkar vara den enda som tyckte det var en flopp, efter att ha läst på andras bloggar om hur den höjts till skyarna. Men jag håller fast vid det jag tycker. Alltför ytlig och alltför stockholmsfixerad. Trist att reportagen i den håller sig inom 08-området, tycker jag. Sverige är trots allt så mycket mer än Stockholm! Premiärnumret till en tidning borde man ha haft tid att jobba igenom och se till att man får en bra spridning av reportagen i, men jag tyckte hela upplägget kändes futtigt. Dessutom är jag lite anti mot tidningar som visar reportage från kändisar. Det är ju oftast "helt normala svenskar" som har de vackraste hemmen eller trädgårdarna, knappast filmstjärnor eller artister. Tummen ner från mig alltså.





Däremot gillade jag numret Trädgård & Blommor som ges ut av Drömhem & Trädgård för andra sommaren. Här hittar du en länk som ger dig 10 kr i rabatt om du vill köpa tidningen. Mycket inspiration och råd och härliga bilder!


Annars tycker jag att Allers Trädgård är en bra trädgårdstidning. Namnet låter förstås trist och tantigt, men jag gillar reportagen och det brukar vara många fina kransar och buketter, bland annat. Inte heller så pretentiös som jag ibland kan uppleva Allt om Trädgård (men det är nog för att jag är en sådan novis på trädgård).

4 kommentarer:

Camillas Drömmar sa...

Hej! Härligt när man tycker olika:)) jag gillade tidningen för att jag tyckte att det var väldigt mkt ina saker och tips! Kännde aldrig att det bara var en "stockholms tidning" men jag ska allt ta och bläddra i den en gång till och se om jag ändrar mig!:) ha det!! Camilla

Kristin sa...

Hej Camilla!
Jag tror säkert det är många som gillar tidningen. Som sagt kände jag mig ganska ensam om att inte tycka den var bra, så jag är nog i klar minoritet! :-)

Hälsningar Kristin

Signes Vind sa...

Komiskt - jag recenserar också tidningar idag och gillar Rosie jättemycket. Tänkte inte på att det var mycket Sthlm - men du har säkert rätt. Jag som inte kan så mycket om trädgård fick i alla fall ut mycket av den. Får kolla in lite mer vad du rekommenderar - är tidningsgalen!!

Julias vita drömmar sa...

Hej och godmorgon :)!

Ja du får garna låna min bild, inga som helst problem!

Hoppas du får en riktigt mysig helg, själv ska jag pyssla om trädgården hade jag tänkt!